Tips2 Elak Mengantuk Dalam Kelas


 

Berikut adalah sedikit tips untuk mengelakkan mengantuk:


1. Apabila mula terasa mengantuk, mula kunyah gula-gula getah (in fast motion)gerakan kunyahan yang aktif akan menyebabkan anda tak mengantuk sepanjang di dalam kelas/kuliah.

2. Bawa bersama air masak (air mineral pun boleh!). Mengikut kajian saintifik, otak memerlukan 80% air. Kita rasa ngantuk sebab oksigen kurang ke otak, walaupun hidung kita tak berhenti henti bernafas. bila minum air, bendalir di dalam badan akan kembali seimbang. Ini secara automatikakan mengurangkan rasa mengantuk. Berapa ramai yang sanggup buat tips ini, sila angkat tangan? Hmm..boleh dikira dengan tangan. Lepas ni beli botol air kat mana2 kedai atau kalau malas sangat botol2 air yang lepas minum tu jangan buang start bawak air ke klass k?

3. Bila mengantuk dalam kelas, selepas cuba menahannya tapi ternyata gagal, maka sila keluar dari bilik kuliah dengan serta merta!! Bukan untuk balik asrama/rumah atau tidor, tapi untuk ke tandas dan basuh muka. InsyaAllah tak ngantuk dah lepas ni. Nak lagi bagus ambil Wudhuk.

4. Suruh kawan sebelah tolong urutkan bahu dan belakang.

6. Catat setiap apa yang lecturer cakapkan dan nota slide di depan. Lukis/conteng-conteng apa2 yg terlintas  di kepala di atas kertas.

8. Pergi ke kawasan yang terang-benderang atau bercahayakawasan yang bercahaya dapat menyegarkan mata kita yang ngantuk tahap gaban.


9. Hidu minyak wangi/wangi-wangian.Letaklah berhampiran dengan meja kerja korang atau dalam poket sebab bau yang segar tu boleh merangsang deria bau dan juga mengurangkan rasa mengantuk. Cadangan wangian ; mint, lemon. Tapi kalau nak gempak, letak kapur barus. Satu kelas nanti akan terjaga. 




10. Dengar muzik yang agak ganas/rock/fast motion. Jangan slow muzik nanti lagi lena tidur. 

11. Buat senaman ringan untuk longgar2kan sikit otot dan sendi.


12. Lekat plaster atas kelopak mata korang untuk mengelakkan kekantoian ngantuk.


13.Banyakkan bertanya apa yang tak faham kat lecturer.Selain dapat elakkan mengantuk, dapat lagi kita memahamkan lagi benda yang kita tak paham.

14. Tidur jer..(2-5minit) Kadang-kadang ada lectuer yang jenis tak kisah, kalau student tidor depan dia. Yang penting assignment siap dan kelas datang. Lambat masuk,tak bagi tumpuan dalam kelas dan tak hantar assignment lain ceritanya.


15. Dapatkan tidur yang secukupnya malam sebelum pergi kelas.(6-8jam)<---- Paling bekesan untuk hilangkan mengantuk.

Selamat Mencuba!!

No comments:

Post a Comment